Урок 1
Тема. Механічна робота. Одиниці роботи.
Мета. На основі цілеспрямованих
спостережень за плином фізичних явищ
(рух тіл під дією сил) формувати
конкретно-чуттєвий досвід і
розвиток знань учнів; за допомогою добору фізичних задач
розвивати здібності учнів відповідно до освітніх потреб;
Хід заняття
За свої думки ніхто
не може бути покараним.
(Ульпіан)
І.
Організаційний момент
Вчитель: Здрастуйте, учні !
Надворі чудовий день. А як справи у вас ? Чи налаштовані на працю і готові до
нових справ? Попереду – цікаві задачі, досліди, експерименти. Успіху вам !
ІІ. Пояснення нового матеріалу
1.
«Спостерігаю → кажу»
Учні
отримують : дерев’яний брусок, динамометр,
вантаж.
Завдання
1 : Прикріпіть брусок до динамометра, протягніть брусок по поверхні стола.
Спробуйте відповісти на питання:
1. Які тіла перебувають у русі ?
2. Що змушує брусок рухатися ?
3. Які покази динамометра ?
4. Чому брусок припинив свій
рух відносно поверхні стола ?
Вчитель вводить поняття механічної роботи:
10. Механічна робота
виконується під час переміщення тіла під
дією
прикладеної до нього сили.
Учні отримують завдання 2:
Підніміть брусок, прикріплений до динамометра, на висоту близько 50-60 см . Які покази динамометра
?
Прикріпіть до бруска та динамометра вантаж, знову підніміть на ту ж
висоту. Чи змінились покази динамометра?
Як саме? В якому випадку ви виконали більшу роботу? Чому ви зробили такий
висновок ? Від чого ж залежить механічна робота ?
20. Механічна робота
прямо пропорційна прикладеній до тіла силі й відстані, на яку це тіло переміщується:
А=F∙S
[A]= 1 Дж.
30. 1 джоуль – це
робота, яку виконує сила 1 Н, переміщуючи тіло на 1 м у
напрямі дії сили:
1 Дж = 1 Н ∙1 м = 1 Н∙м
Завдання 2: Обчисліть роботу, яку ви виконали, піднімаючи брусок.
/Діти повідомляють свої результати/
III. Практикум
Учні
отримують загальні та індивідуальні завдання.
Індивідуальні
завдання:
1. На честь англійського фізика Джеймса Джоуля названо одиницю роботи та
енергії. Використавши довідники, за 2 хвилини спробуй створити словесний
портрет цієї людина.
2. Склади та запропонуй товаришам таблицю кратних одиниць механічної роботи.
Загальні
завдання:
- Означити поняття : механічна робота;
- Вивчити формулу А = Fl ;з неї визначити F, l.
- Навести приклади виконання механічної
роботи.
Чи завжди виконується робота? Чому? Навіть
приклади. Чи може
робота бути рівна 0? Наприклад.
- Розв’язати задачі:
1. Які сили виконують роботу у
випадках:
а) падіння каменя на Землю;
б) зупинки автомобіля після вимкнення його
двигуна;
в) піднімання штанги
спортсменом;
г) піднімання
повітряної кулі.
2.
Людина масою 70 кг
піднімається вгору на висоту 5 м .
Яку роботу
вона виконує?
2.
«Вільний задачник».
Вчитель пропонує 2 задачі, 1 з них потрібно
обов’язково розв’язати. Учні вибирають собі під силу задачу, розв’язують її, а
розв’язки представляють на дошці.
1. Ящик пересувають по підлозі на відстань 5 м . Сила тертя дорівнює 100 Н.
Яку роботу виконують при цьому?
2. Під час піднімання тіла масою 20 кг . виконана механічна
робота 80 Дж.
На яку висоту підняли тіло?
ІV. Контроль знань
1.
Виступи учнів з індивідуальними завданнями:
а) Джеймс Джоуль;
б) Джеймс Уатт.
2.
«Тест-блискавка». (в
3 бали оцінюється)
1. Механічна робота позначається:
а) А; б) N; в) t; г) S.
2. Одиниця вимірювання роботи:
а) Вт; б)
Дж; в) В; г) Н.
5. Формула для знаходження роботи:
а) А = Nl; б) А = Fe; в) А = F/l; г) А = N/l.
3. «Моя задача»
Ліфт, піднімаючи на шостий поверх 6 людей,
виконав роботу
84000 Дж. Маса однієї
людини – 70 кг .
На якій висоті розташований шостий поверх?
(6 б)
V. Підсумок
1. Обмін думками щодо важливості даної теми у
житті, її місце та роль у фізиці.
2. Домашнє завдання:
Прочитати § 41, відповісти
на питання: 1-4, ст. 129, виконати вправи: 24 (4,5), ст. 129.
Немає коментарів:
Дописати коментар