Урок 3
Тема. Кінетична і потенціальна енергії.
Мета. Розкрити суть понять «енергія», «кінетична енергія»,
«потенціальна енергія» ; спонукати учнів до критичного
мислення, до саморозвитку та самовдосконалення; формувати
Хід заняття
І. Організаційний момент
Не достатньо знати,
необхідно також застосовувати. (Франс А.)
II. Актуалізація опорних знань
1. Тестування для учнів ( електронний варіант).
Тести
" Потужність. "
1. Одиниця потужності в СI пов’язана з іншими одиницями таким чином :
а.) 1 Дж = 1 Н · 1 м ;
б.) 1 Вт = 1 Н · 1 м ;
в.) 1 Дж = 1 Н · 1 с ;
г.) 1 Вт = 1 Дж ⁄ 1с .
2. Заповніть пропуск 15000 ВТ = … кВт.
а.) 1,5 кВт ;
б.) 15 000 000 кВт ;
в.) 15 кВт ;
г.) 0,015 кВт.
3. Яку потужність розвиває людина, яка за 15с піднімає відро води вагою 120 Н з колодязя глибиною 20м ?
а.) 160 Вт ;
б.) 90 Вт ;
в.) 360 Вт ;
г.) 120 Вт .
4. Яку роботу може виконувати двигун мопеда потужністю 600 Вт за 5 хв?
а.) 180 кДж ;
б.) 3 000 Дж ;
в.) 1 8000 Дж ;
г.) інша відповідь.
5. Швидкість виконання роботи характеризує:
а.) швидкість ;
б.) потужність ;
в.) сила ;
г.) час.
6. З двох автомобілів за рівних сил опору більшу швидкість матиме той:
а.) у якого потужність двигуна більша;
б.) у якого потужність двигуна менша;
в.) у якого маса більша;
г.) у якого маса менша.
7. Потужність пов’язана зі швидкістю співвідношенням :
а.) N = F ∙ U;
б.) N = F ⁄ U;
в.) N = U ⁄ F.
ІІІ. Пояснення нового матеріалу
Вчитель дає питання ″ Чому ″ учням для диспуту:
1. Чому автомобілі рухаються?
2. Чому людина може рухатись та виконувати роботу ?
3. Чому м’яч може розбити шибку ?
4. Чому людина може витягнути з колодязя відро з водою ?
5. Чому вітряк здатний крутитися ?
Учні роблять висновок або припущення :
Тому що вони мають енергію.
2. ″ Спостерігаю → кажу ″ :
Учням пропонується об’єднатись у 3 групи, провести досліди, обговорити результати, зробити висновок і виступити перед колективом з презентацією свого дослідження.
Дослід 1. Стисніть пружину, зафіксуйте її ниткою і поставте на пружину гирю. Перепаліть нитку. Що відбувається ? Чому ?
Дослід 2. На похилу площину поставте циліндр. Направте стальну кульку на цей циліндр. Що відбувається ? Чому ?
Очікувані відповіді:
- Тіла взаємодіють.
- Під час взаємодії тіла виконують роботу.
- Тіло виконує роботу.
Тіла мають енергію!
- До «Словничка термінів» :
10. Енергія – фізична величина, що характеризує здатність тіл виконувати
роботу.
«Енергія» (грец.) – діяльність.
Позначення : Е.
Одиниця вимірювання : 1 Дж.
А=∆Е.
Приклади: Вітер, рухома вода; Приклади: вода у греблі; вода у
літак у небі; біжить хлопчик… водоспаді; літак у небі; молот при забиванні цвяхів; дощові краплі…
Отже, тіло має Е.
ІV. Закріплення знань
1. Використовуючи інформацію параграфів 43, 44, 45, дати відповіді на питання:
Ø Які тіла мають потенціальну енергію?
Ø Чи змінюється потенціальна енергія при падінні тіла?
Ø Чи може потенціальна енергія бути рівною 0?
Ø Чому рухоме тіло може виконати роботу?
Ø Від яких величин залежить кінетична енергія?
Ø Чи може кінетична енергія бути рівна 0?
2. Обговорення питань. Вибір найкращих відповідей, їх оцінка учнями.
3. Розв’язування вправ:
Усно: 1. Яку енергію називають кінетичною?
2. Як залежить кінетична енергія від швидкості тіла?
Колективно і письмово:
1. З якою швидкістю рухається автомобіль, якщо відомо, що його
кінетична енергія дорівнює 50 кДж, а маса – 2,5 т?
2.Молот копра для забивання паль має масу 600 кг . Він піднімається
на висоту 12 м . Визначити потенціальну енергію молота.
V . Контроль знань
Письмово за завданнями:
Обов’язкові:
1. Візок масою 20 кг рухається зі швидкістю 5 м/с. Чому дорівнює його
кінетична енергія?
2.Чому дорівнює потенціальна енергія каменя масою 5 кг на висоті 40 м над
поверхнею Землі?
На вибір одна задача:
1. Яка маса одного вагона, якщо кінетична енергія поїзда з 25 вагонів за
швидкості 79,2 км/год становить 600 МДж?
2. Тіло масою 10 кг підняли на висоту 10 м і відпустили. Яку кінетичну
енергію воно матиме на висоті 5 м ? Опором повітря знехтувати.
3.Тіло масою 20 кг впало з даху будинку висотою 25 м . Визначте
потенціальну і кінетичну енергію тіла на висоті 10 м .
VI . Підсумок
1. Учні здають зошити із заліком. Обговорюють з вчителем складні моменти при розв’язуванні.
2. Систематизують основні поняття та закони:
Енергія
Кінетична енергія
Потенціальна енергія
3. Завдання додому:
А) опрацювати параграфи 43 – 45;
Б) навести приклади тіл, що мають кінетичну та потенціальну
енергії;
В) виконати вправи 28 (5), 27 (5).
Немає коментарів:
Дописати коментар