середа, 1 квітня 2015 р.

Цей бурхливий світ задач… /Розв’язування вправ та задач/

Урок  5
Тема.       Цей бурхливий світ задач…  /Розв’язування вправ та задач/
Мета.      Сформувати в учнів алгоритмічні прийоми розв’язування
                фізичних  задач та евристичні способи пошуку розв’язку
                проблем; формувати і розвивати уміння планувати свою
                роботу, спілкуватись у колективі, розвивати свою думку та
                доводити її.
Хід заняття
Засійте вчинок – і ви пожнете звичку,
посійте звичку – і ви пожнете характер,
                                                     посійте характер – і ви пожнете долю.
                                                                                              (Теккерей В.)
І. Організаційний момент
  Одного разу в компанії, в якій був польський композитор Юровський, ішла мова про знаменитого математика і фізика Блеза Паскаля, який у дитинстві, щоб позбутися головного болю, займався дослідженням геометричних властивостей математичної лінії рулетки.
-         А я, - несподівано розсміявся Юровський, - поводився якраз навпаки. У шкільні роки, щоб позбутися занять геометрією, вигадував собі головний біль !
Цікаво, чим же для нас сьогодні стануть задачі ?
ІІ. Практикум
 Задачі на дане заняття поділено на дві частини: якісні та розрахункові. Умови задач учні отримують на початку уроку. На дошці теж прикріплюються аркуші з умовами. По ходу розв’язання учні будуть ставити «+» біля номерів розв’язаних задач. Вправи не обов’язково виконувати в заданому порядку. Учні обирають самі наступну задачу.
Якісні задачі:
1. Ракета рухається  в безповітряному просторі навколо Землі з виключеними
   двигунами. Чи виконує роботу сила земного тяжіння?
   Відповідь: ракета рухається за інерцією, тому робота не виконується.
3.     Краном піднімають вантаж на деяка висоту, потім переносять його в
     горизонтальному напрямі й опускають. Вкажіть, які сили в даному разі
     виконують додатну роботу, а які – від’ємну.
   Відповідь: Сила тертя, а також вага при підніманні вантажу виконують від’ємну роботу. При  опусканні вантажу вага й сила тяги двигунів виконують додатну роботу.
4.     Як і чому зміниться потужність на гаку трактора, якщо після збільшення
    навантаження швидкість його руху не зміниться?
   Відповідь: Потужність на гаку трактора  повинна зрости, бо зросте сила тяги: N=F·V.
4. Як знайти потенціальну енергію корабля відносно дна водойми?
   Відповідь: Eп=P·h, де h – відстань від центра ваги корабля до дна
   моря під кораблем.
5.     В якому випадку бронебійний снаряд швидше проб’є лобову броню
    бронетранспортера: коли снаряд летить назустріч бронетранспортеру чи
    навздогін йому?
   Відповідь: У першому випадку, коли швидкість снаряда відносно транспортера більша.
6. Чому латунну оболонку бойових куль заповнюють свинцем?
   Відповідь: Щоб збільшити масу кулі, а отже, й її кінетичну енергію, внаслідок чого далекість її польоту буде більшою.
7. У деяких країнах кабіни літаків випробовують, «обстрілюючи» їх із
    спеціальних гармат тушками птахів. Чому для сучасних швидкісних літаків
    зіткнення з птахами в польоті дуже небезпечне?
   Відповідь: Швидкість птаха відносно літака дуже велика, тому й кінетична енергія його може бути достатньою для того, щоб пробити стінку кабіни або обшивку літака.
Розрахункові задачі
1.     Людина масою 70 кг піднімається вгору на висоту 5 м. Яку роботу вона
     виконує?
   Відповідь: ≈3500 Дж.
2. Електрокар тягне візок зі швидкістю 3 м/с, долаючи силу опору 400 Н. Яку
    роботу виконує двигун електрокара за 8 хв?
   Відповідь: 576 кДж.
2.     Яку потенціальну енергію має пружина, якщо її стиснули на 8см?
     Жорсткість пружини 100 Н/м.
   Відповідь: 0,32 Дж.
3.     Які види енергії має вантаж масою 2 т у кузові автомобіля, що мчить по
    дорозі зі швидкістю 72км/год? Висота кузова – 1,2м. Визначте їх.
   Відповідь: Еп=24 кДж, Ек=400 кДж.
4.     Хлопчик розтягнув пружину на якусь довжину. В цьому положенні
    пружину перехопив дорослий чоловік і розтягнув її ще на таку ж
    довжину. В скільки разів робота, виконана дорослим чоловіком,
    більша?
   Відповідь і розв’язання:
 Видовження пружини прямо пропорційне прикладеній силі. Тому середня сила дії хлопчика на пружину:
           0 + F /2 =0,5F,  х1 – видовження;
а дорослого:
          F + 2F /2 =1,5F, х2 – видовження;
Отже, дорослий виконав в 3 рази більшу роботу:        1,5F / 0,5F = 3.
5.     Спіральна пружина розтягується силою 50Н. Коли пружину розтягує
     додатково сила в 80Н, то вона видовжується на 20см. Яка робота
     виконується при цьому видовженні?
   Відповідь і розв’язання:
Під дією сили F= 50 H пружина видовжується на х1. Додаткова сила
F2 = 80 H видовжує пружину на l = 20см. Під дією сили F = F1 + F2 пружина видовжується на  х = х1 + l. За законом Гука можна записати:
                             F1 = k · х1;              F2 = k · l;                  F = kх.
Треба обчислити роботу, яка виконується при додатковому розтягу l. Робота розтягу пружини дорівнює половині добутку розтягуючої сили на видовження. У задачі робота додаткового видовження дорівнює різниці робіт по видовженню х і роботи по видовженню х1, тобто:
         А = ½ Fe – ½ F1x1 = k x2/2 – k x12/2 = k/2 · (x2 – x12) = k/2 · (x + x1) · (x – x1)
Однак:
          k · (x + x1) = F + F1
Тоді:
          А = F1 + F/2 · (x – x1) = F1 + F1 + F/ 2 · (x1 + l – x1) = 2F1 + F2 / 2 ·l;
Отже:
          А = 2 · 50H + 80H / 2 = 180H / 2 · 0,2м = 18 Дж.
«Міцний горішок»
     Автомобіль з двигуном потужністю Р1 = 30 кВт при перевезенні вантажу
     розвиває швидкість V1 = 15 м/с. Автомобіль з двигуном потужністю
     Р2 = 20 кВт при перевезені вантажу за тих самих умов розвиває швидкість
     V2 = 10 м/с. Якою буде швидкість у випадку, коли обидва автомобілі,           
     з’єднані тросом, будуть перевозити цей вантаж?
   Відповідь і розв’язання:
 Загальна потужність, яку розвивають двигуни автомобіля, –  Р= Р1 + Р2 або Р= (F1 + F2) · V, де F1 – сила опору рухові першого автомобіля, F2 – сила опору рухові другого автомобіля, V – спільна швидкість, з якою рухатимуться автомобілі. При рівномірному русі сила опору зрівноважується силою тяги автомобілів. Оскільки Р1 = F1 · V1, а Р2 = F2 · V2, то F1 = P1/V1 i F2 = P2/V2. Підставивши значення у формулу для Р, дістанемо:
                       Р = ( P1/V1 + P2/V2) ·V, звідки:
                       V = (P1 + P2) · V1 · V2 / P1 · V2 + P2V2, або V = 12,5 м/с
ІІІ. Підсумок
   1.Обговоренням учні обирають найцікавішу для себе задачу. Вона стає «Задачею Уроку».
   2.Завдання додому:
           1. Виконати вправи:
       -   Здійснювати стрибок у висоту легше «перекатом», ніж «прямо».  
              Чому?
-         Автомобіль спускається з гори з вимкненим двигуном. За рахунок
     якої енергії рухається при цьому автомобіль?
-         Водію треба переїхати на автомобілі калюжу з болотистим дном. Він  вирішив розігнати автомобіль і на великій швидкості подолати  її. Чи   правильно він зробив ?
-         Який вітер, зимовий чи літній, при одній і тій самій швидкості має більшу потужність?
-         Чим пояснюється значне нагрівання коліс автомобіля під час 
     довготривалої поїздки?
       

 

Немає коментарів:

Дописати коментар