Урок 5
Тема. Цей бурхливий світ задач… /Розв’язування вправ та задач/
Мета. Сформувати в учнів алгоритмічні прийоми розв’язування
фізичних задач та евристичні способи пошуку розв’язку
проблем; формувати і розвивати уміння планувати свою
роботу, спілкуватись у колективі, розвивати свою думку та
Хід заняття
Засійте вчинок – і ви пожнете звичку,
посійте звичку – і ви пожнете характер,
посійте характер – і ви пожнете долю.
(Теккерей В.)
І. Організаційний момент
Одного разу в компанії, в якій був польський композитор Юровський, ішла мова про знаменитого математика і фізика Блеза Паскаля, який у дитинстві, щоб позбутися головного болю, займався дослідженням геометричних властивостей математичної лінії рулетки.
- А я, - несподівано розсміявся Юровський, - поводився якраз навпаки. У шкільні роки, щоб позбутися занять геометрією, вигадував собі головний біль !
Цікаво, чим же для нас сьогодні стануть задачі ?
ІІ. Практикум
Задачі на дане заняття поділено на дві частини: якісні та розрахункові. Умови задач учні отримують на початку уроку. На дошці теж прикріплюються аркуші з умовами. По ходу розв’язання учні будуть ставити «+» біля номерів розв’язаних задач. Вправи не обов’язково виконувати в заданому порядку. Учні обирають самі наступну задачу.
Якісні задачі:
1. Ракета рухається в безповітряному просторі навколо Землі з виключеними
двигунами. Чи виконує роботу сила земного тяжіння?
Відповідь: ракета рухається за інерцією, тому робота не виконується.
3. Краном піднімають вантаж на деяка висоту, потім переносять його в
горизонтальному напрямі й опускають. Вкажіть, які сили в даному разі
виконують додатну роботу, а які – від’ємну.
Відповідь: Сила тертя, а також вага при підніманні вантажу виконують від’ємну роботу. При опусканні вантажу вага й сила тяги двигунів виконують додатну роботу.
4. Як і чому зміниться потужність на гаку трактора, якщо після збільшення
навантаження швидкість його руху не зміниться?
Відповідь: Потужність на гаку трактора повинна зрости, бо зросте сила тяги: N=F·V.
4. Як знайти потенціальну енергію корабля відносно дна водойми?
Відповідь: Eп=P·h, де h – відстань від центра ваги корабля до дна
моря під кораблем.
5. В якому випадку бронебійний снаряд швидше проб’є лобову броню
бронетранспортера: коли снаряд летить назустріч бронетранспортеру чи
навздогін йому?
Відповідь: У першому випадку, коли швидкість снаряда відносно транспортера більша.
6. Чому латунну оболонку бойових куль заповнюють свинцем?
Відповідь: Щоб збільшити масу кулі, а отже, й її кінетичну енергію, внаслідок чого далекість її польоту буде більшою.
7. У деяких країнах кабіни літаків випробовують, «обстрілюючи» їх із
спеціальних гармат тушками птахів. Чому для сучасних швидкісних літаків
зіткнення з птахами в польоті дуже небезпечне?
Відповідь: Швидкість птаха відносно літака дуже велика, тому й кінетична енергія його може бути достатньою для того, щоб пробити стінку кабіни або обшивку літака.
Розрахункові задачі
1. Людина масою 70 кг піднімається вгору на висоту 5 м . Яку роботу вона
виконує?
Відповідь: ≈3500 Дж.
2. Електрокар тягне візок зі швидкістю 3 м/с, долаючи силу опору 400 Н. Яку
роботу виконує двигун електрокара за 8 хв?
Відповідь: 576 кДж.
2. Яку потенціальну енергію має пружина, якщо її стиснули на 8см?
Жорсткість пружини 100 Н/м.
Відповідь: 0,32 Дж.
3. Які види енергії має вантаж масою 2 т у кузові автомобіля, що мчить по
дорозі зі швидкістю 72км/год? Висота кузова – 1,2м. Визначте їх.
Відповідь: Еп=24 кДж, Ек=400 кДж.
4. Хлопчик розтягнув пружину на якусь довжину. В цьому положенні
пружину перехопив дорослий чоловік і розтягнув її ще на таку ж
довжину. В скільки разів робота, виконана дорослим чоловіком,
більша?
Відповідь і розв’язання:
Видовження пружини прямо пропорційне прикладеній силі. Тому середня сила дії хлопчика на пружину:
0 + F /2 =0,5F, х1 – видовження;
а дорослого:
F + 2F /2 =1,5F, х2 – видовження;
Отже, дорослий виконав в 3 рази більшу роботу: 1,5F / 0,5F = 3.
5. Спіральна пружина розтягується силою 50Н. Коли пружину розтягує
додатково сила в 80Н, то вона видовжується на 20см. Яка робота
виконується при цьому видовженні?
Відповідь і розв’язання:
Під дією сили F1 = 50 H пружина видовжується на х1. Додаткова сила
F2 = 80 H видовжує пружину на l = 20см. Під дією сили F = F1 + F2 пружина видовжується на х = х1 + l. За законом Гука можна записати:
F1 = k · х1; F2 = k · l; F = kх.
Треба обчислити роботу, яка виконується при додатковому розтягу l. Робота розтягу пружини дорівнює половині добутку розтягуючої сили на видовження. У задачі робота додаткового видовження дорівнює різниці робіт по видовженню х і роботи по видовженню х1, тобто:
А = ½ Fe – ½ F1x1 = k x2/2 – k x12/2 = k/2 · (x2 – x12) = k/2 · (x + x1) · (x – x1)
Однак:
k · (x + x1) = F + F1
Тоді:
А = F1 + F/2 · (x – x1) = F1 + F1 + F2 / 2 · (x1 + l – x1) = 2F1 + F2 / 2 ·l;
Отже:
А = 2 · 50H + 80H / 2 = 180H / 2 · 0,2м = 18 Дж.
«Міцний горішок»
Автомобіль з двигуном потужністю Р1 = 30 кВт при перевезенні вантажу
розвиває швидкість V1 = 15 м/с. Автомобіль з двигуном потужністю
Р2 = 20 кВт при перевезені вантажу за тих самих умов розвиває швидкість
V2 = 10 м/с. Якою буде швидкість у випадку, коли обидва автомобілі,
з’єднані тросом, будуть перевозити цей вантаж?
Відповідь і розв’язання:
Загальна потужність, яку розвивають двигуни автомобіля, – Р= Р1 + Р2 або Р= (F1 + F2) · V, де F1 – сила опору рухові першого автомобіля, F2 – сила опору рухові другого автомобіля, V – спільна швидкість, з якою рухатимуться автомобілі. При рівномірному русі сила опору зрівноважується силою тяги автомобілів. Оскільки Р1 = F1 · V1, а Р2 = F2 · V2, то F1 = P1/V1 i F2 = P2/V2. Підставивши значення у формулу для Р, дістанемо:
Р = ( P1/V1 + P2/V2) ·V, звідки:
V = (P1 + P2) · V1 · V2 / P1 · V2 + P2V2, або V = 12,5 м/с
ІІІ. Підсумок
1.Обговоренням учні обирають найцікавішу для себе задачу. Вона стає «Задачею Уроку».
2.Завдання додому:
1. Виконати вправи:
- Здійснювати стрибок у висоту легше «перекатом», ніж «прямо».
Чому?
- Автомобіль спускається з гори з вимкненим двигуном. За рахунок
якої енергії рухається при цьому автомобіль?
- Водію треба переїхати на автомобілі калюжу з болотистим дном. Він вирішив розігнати автомобіль і на великій швидкості подолати її. Чи правильно він зробив ?
- Який вітер, зимовий чи літній, при одній і тій самій швидкості має більшу потужність?
- Чим пояснюється значне нагрівання коліс автомобіля під час
довготривалої поїздки?
Немає коментарів:
Дописати коментар